Martin Scorsese a kedvenc rendezőm. Azt hiszem, hogy életművét a legtöbbeknek nem is kell részleteznem, hisz a mester mindig a legnagyobbakkal készítette el filmsikereit, mint Robert De Niro vagy Leonardo Di Caprio.
A Némaság a mester életében is különleges szerepet tölt be: ezt a filmet immáron 25 éve meg akarta valósítani, de végül csak idén került a mozikba. A filmszínházas premierről lemaradtam (mert sehol sem adták sajnos a közelemben), azonban most a DVD megjelenés kapcsán végre tudtam pótolni Scorsese legújabb filmjét. Hát, a mester még mindig nagyon képes arra, hogy eredetit alkosson, az egyszer biztos.
A történet szerint a 17.században járunk. Két portugál szerzetes (Andrew Garfield és Adam Driver) érkezik meg Japánba, hogy terjesszék a hitet, és hogy megtalálják eltűnt mesterüket (Liam Neeson), aki a hírek szerint kínzás miatt megtagadta a hitét. Tanítványai azonban ezt nem akarják elhinni….
Fontos megjegyeznem, hogy a Némaság messzebb nem is állhatna egy átlagos blockbustlertől, mert nem az. Ez a film egész egyszerűen nem való mindenkinek. A játékidő nagyjából 170 percet tesz, ami nagyon sok. Ennyi azonban ténylegesen is kell a történetnek, mely a maga módján, lassan, azonban annál biztosabban építkezik.
Nem egy gyors darab a Némaság, éppen ellenkezőleg. Scorsese mindenre alaposan hagy időt, s a nézőt egy olyan világba vezeti, el melyet elképzelni sem tudtak. Érdemes lehet tudni, hogy a film nem a hit úgymond hasznos hatásairól mesél, éppen ellenkezőleg: azt mutatja meg részben, hogy a hit egyúttal sok brutalitás forrása is volt.
A középkori Japánban kegyetlen kínzásnak vetették alá azokat, akik nem voltak hajlandóak a kereszténység helyett a buddhizmust választani. A Némaság ugyan tartalmaz pár kegyetlen jelenetet is, de szerintem nem e miatt jogos a 16-os karikája. Hanem azért, mert ehhez a filmhez valamilyen szinten érettnek kell lenni.
Scorsese nem a káromkodós vígjátékok kedvelőinek készítette ezt a remekművét, hanem a művésziesebb, elgondolkodtatóbb darabok kedvelőinek. De őket maradéktalanul ki is szolgálja, ezt megígérhetem. A Némaságban (hisz a címe is erre utal), nem a beszéd a lényeg: a film nem csak a történések lassú folyásával, de mellette még a gyönyörű tájak, remek kamerabeállítások segítségével is le akarja nyűgözni a nézőt.
Erre a darabra pedig rá kell szánni az időt, ugyanis meghálálja magát. A lezárás mindennemű akció vagy suspense nélkül is torokszorító, s a film után rengeteg lehet gondolkodni a látottakon.
A Némaság pedig olyan film, ami vagy tetszik majd, vagy nem: nincs középút. Én pedig bevallom: imádtam, s az év eddigi egyik legjobb filmjének is tartom egyúttal.
Scorsese megint megcsinálta, s egyúttal számos tehetséges színészt is választott. Olyan nagyágyúk játszanak itt, mint Andrew Garfield (A fegyvertelen katona), Adam Driver (Star Wars 7, Paterson), vagy Liam Neeson (Elrabolva, A Schindler listája), aki akciófilmes időszaka után most megint nagyon erős drámai oldalát mutatja. Az alakítások nagyon visszafogottak, de épp ezért erősek: a karakterek szavak nélkül is tudnak mesélni. Mint ahogy maga a film is.
Összegezve, a Némaság az idei év egyik legjobb filmje. Nem csak megdöbbentően dolgoz fel egy témát, de mellette még hiteles és elképesztően meglepő is. Még úgy is, hogy nagyon lassan halad a fantasztikus lezárás felé. Inkább haladó filmkedvelőknek ajánlanám, mert a kezdők vagy éretlenek gyomrát könnyen megfekheti. Ellenben én nagyon fontosnak és értékesnek tartom, igazi művészi filmalkotás. Hiába no, Scosrse még nem rendezett rossz filmet. De zseniálisakat annál inkább, s a Némaság is egy közülük. Megrendítő erejű, őszinte és kíméletlenül pontos filmalkotás.
Nem akarsz lemaradni semmiről? Nyomj egy kedvelést!
Általánosságban
A Kritikairoda még 2016 februárjában indult, eredeti neve azonban még nem ez volt, hanem Critics Office néven találhattak rá a látogatók. Célom a honlap elindításával az volt, hogy én is kivegyem egy kicsit a részemet a filmek világából.
Mozis premier kirtikák várhatóak minden héten, ahogy csak időm engedi hogy eljussak a moziba. Értelemszerűen minden moziban futó filmet nem tudok hozni, de ami érdekesebb, azt semmiképpen sem fogom kihagyni.
Természetesen időnként a régebbi, vagy klasszikus filmek sem maradnak ki a tartalomból, sőt különböző toplisták is várhatóak majd.
A honlap 2017 márciusában blogos szerkezetre váltott az egyszerűbb és átláthatóbb működés miatt. Az ezen időpont előtti írások is elérhetőek, a Régi kritikák/tesztek menüpontra kattintva.